donderdag 19 november 2009

Mobile marketing wordt volwassen

Door de komst van gespecialiseerde mobile mediaplanners en inkopers wordt mobile marketing geleidelijk volwassen. Diverse grote merken als Coca-Cola, Pepsi, Jaguar en Cadburry gebruiken het mobiele kanaal.

De Britse marktanalist Andrew Grill constateert dat datapaketten voor mobiele telefoons steeds goedkoper worden, en dat is gunstig voor mobiele marketing. Consumenten zullen hun mobieltje daardoor nog vaker gaan gebruiken. Drie andere positieve trends zijn dat de beelden die voor mobile marketing worden gebruikt, worden toegesneden op het kleinere scherm. Daardoor hoeven ontvangers van de boodschap niet eindeloos te scrollen. Tevens worden de boodschappen relevanter, en er worden gratis games en apps verstrekt. De app van Barclays Bank sloot aan bij zijn tv-reclame en groeide uit tot een van de populairste apps op de iPhone.

Toch moet nog veel werk worden verzet. Uit onderzoek van Neo@Ogilvy blijkt dat slechts 4% van de Europese media-beslissers aan mobile marketing doet. Jonathan Kelly, hoofd Vodafone UK marketing, adviseert marketeers om alle mogelijkheden van mobile marketing te benutten. Te vaak wordt genoegen genomen met display-banners, maar het is effectiever om geïntegreerde oplossingen te bedenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten