`Merken controleren de conversatie met de consument niet meer.` In plaats daarvan controleert de consument nu de dialoog met merken. Dit zegt directeur Han de Groot van marktonderzoekbureau MetrixLab. `Je moet hem niet meer met de traditionele, gestructureerde vragenlijsttaal benaderen, maar juist veel meer luisteren, kijken, observeren.`
Omdat de veranderde conversaties vooral op internet plaatsvinden, ontwikkelt MetrixLab allerlei online tools op het gebied van bijvoorbeeld geheugentests, emotiegerichte tests en visuele tests. Volgens De Groot is zijn vak in de kern niet veranderd. `We onderzoeken nog steeds kennis, houding en gedrag van consumenten. Maar op een slimmere manier. Met traditionele vragenlijsten meet je alleen cognitieve zaken. Emoties zijn moeilijker meetbaar, maar minstens zo belangrijk voor gedrag en het voorspellen van gedrag. Daar zijn nieuwe, slimmere technieken voor.`
De Groot ziet als knelpunt in de samenwerking tussen marktonderzoek en marketing dat marketing snel en marktonderzoek juist langzaam verandert. Het gevaar is dat marktonderzoekbureaus niet serieus genomen worden. `Marktonderzoek heeft nu de kans om de komende tien jaar zijn waarde voor marketing te bewijzen. De nieuwe generatie marktonderzoekbureaus is vastbesloten die kans niet te missen.`
Geen opmerkingen:
Een reactie posten