Een bedrijf, merk of organisatie heeft veel te vertellen. Aan het personeel over ontwikkelingen in het bedrijf, aan (potentiĆ«le) klanten over productvernieuwingen bijvoorbeeld, of als organisatie over het succes van een recent project. Een magazine is het uitgesproken medium om dat op een voor de doelgroep aangename manier te doen. De informatie die je brengt is zo relevant mogelijk voor die doelgroep en hoeft niet exact of alleen te gaan over wat het bedrijf wil vertellen. Want hoe ‘commerciĆ«ler’ de inhoud, hoe minder geloofwaardig de boodschap zal overkomen.
Een goed gemaakt magazine draagt bij aan het imago van de opdrachtgever. Door de keuze van de onderwerpen en de manier waarop ze gebracht worden, krijg je een gevoel bij merk, organisatie of bedrijf. Zo bouwt het blad mee aan het imago en prestige. Een customer magazine zorgt dan voor preferentie: iemand voelt zich dankzij het blad meer verbonden met het bedrijf waar hij werkt, merk X zal door het eigen magazine verkozen worden boven merk Y en iemand zal doneren voor de organisatie die er in slaagt het meest professionele en betrouwbare imago te etaleren.
Voor veel merken is het te duur om via massamedia op regelmatige wijze te communiceren met zijn doelgroep. Een magazine dat periodiek verschijnt, bouwt een sterkere band op met de lezer. Deze kan leiden tot een grotere merkentrouw.
Een customer magazine is vooral een direct marketing medium. De doelgroep is duidelijk afgelijnd, de inhoud zo relevant mogelijk gemaakt, wat leidt tot meer betrokkenheid. Lezers van een customer magazine staan daarom meer open voor interactie. Dat kan gaan over het bezoeken van een website, het uitknippen van een kortingbon, tot het uitvoeren van een (online) aankoop.
Via een magazine kunnen slapende klanten gereactiveerd worden en nieuwe aangetrokken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten