De typische Twitter-gebruiker blijkt een man te zijn van achteraan de  twintig/voor in de dertig, die technisch goed onderlegd is en actief is in de  IT-, media-/reclame- of consultingsector. Deze Twitter-gebruikers stellen vragen  aan merken in de hoop dat ze zullen luisteren en een antwoord zullen geven.  Google, Apple en Amazon zijn de meest besproken merken op Twitter. Hierna volgen  enkele resultaten van de Ultimate Twitter Study die uitgevoerd werd door InSites  Consulting. 
In mei 2009 lanceerde InSites Consulting de Ultimate Twitter Study. Leden van  de online TalkToChange onderzoeksgemeenschap die Twitter gebruiken werden  uitgenodigd om deel te nemen aan dit Twitter-onderzoek en het te promoten onder  hun aanhangers en vrienden. In totaal deden 620 ‘echte’ (=gemiddelde van 17  tweets/dag gedurende 14 maanden) twitteraars van over heel de wereld mee aan het  onderzoek. Meer dan 50.000 tweets werden geanalyseerd volgens kwalitatieve,  kwantiatieve en observationele onderzoeksmethodes.
Twitter-gebruiker is een  mannelijke professional
De typische Twitter-gebruiker blijkt een man te zijn van achteraan de  twintig/voor in de dertig, die technisch goed onderlegd is en actief is in de  IT-, media-/reclame- of consultingsector. Dit profiel is heel vergelijkbaar met  dat van de eerste internetgebruikers. Twitteraars blijken op de een of andere  manier redelijk invloedrijk te zijn in de offline wereld. Het gaat meestal om  industriële experts, journalisten, bloggers, enz.
Gebruikers definiëren  Twitter als een sociaal netwerk van vrienden en/of zakelijke contacten waar ze  interessante, boeiende, inspirerende of grappige weetjes of hyperlinks op een  supersnelle manier kunnen delen en ontdekken. 
Merken moeten menselijker  worden op Twitter
Merken op Twitter zouden de tweets nauwkeuriger moeten  bekijken en op een heel persoonlijke manier reageren tegenover personen die een  merk volgen in plaats van ze enkel te bestoken met reclame. Twitter-gebruikers  stellen daadwerkelijk vragen aan merken in de hoop dat ze luisteren en zullen  antwoorden.
Google, Apple en Amazon zijn de meest besproken merken op  Twitter, gevolgd door een aantal technologische bedrijven en andere sterke  internationale merken zoals Starbucks, Disney en HP.
Tom De Ruyck,  Senior Research Consultant bij InSites Consulting: “Twitter is een  gesprekscentrum, en het is voor merken erg waardevol als middel om te weten te  komen wat consumenten over hen vertellen. Mensen sturen vaak tweets in het vuur  van de strijd: wanneer ze iets positiefs of negatiefs ervaren in verband met een  product. Die directheid is nooit eerder gezien. Hoewel dit misschien als een  bedreiging klinkt voor marketeers omdat negatieve commentaar over hun merken  “openbaar” gemaakt wordt, betekent het tegelijkertijd een kans voor  klantendiensten om onmiddellijk actie te ondernemen en klanten weer tevreden te  stellen. Deze responsiviteit van het bedrijf zal zeker ook doorverteld worden op  Twitter.” 
Waarom gebruiken mensen Twitter?
De meeste mensen beginnen  Twitter te gebruiken uit nieuwsgierigheid en de drang om in contact te blijven  met mensen en trends binnen hun sector. Ze volgen mensen die hen nieuwsgierig  maken, aan het lachen brengen of verbazen. Twitter is ook het nieuwe  deelplatform: 20% van de tweets bevat een link naar een blog, website of  film.
“Een paar jaar geleden had iedereen opeens een blog om  persoonlijke gedachten te delen met vrienden, familie en de rest van de wereld”,  zegt Tom De Ruyck, Senior Research Consultant bij InSites Consulting.  “Tegenwoordig merken we dat dit soort blogs één voor één verdwijnt. Het neemt  meerdere uren per dag in beslag om ze te updaten en dat voor slechts een klein  aantal lezers. De grote blogs met duizenden lezers blijven bestaan en worden  bijgewerkt door een professioneel team van online journalisten. Twitter is een  nieuw fenomeen: heel persoonlijke gedachten delen in 140 karakters, van eender  waar en zonder al te veel inspanning. Met andere woorden, micro-blogging is de  nieuwe, efficiëntere versie van de amateurblog.”
 
Geen opmerkingen:
Een reactie posten